Bekijk film op IMDb
De rebelse Carlos (‘Yuli’) groeit op in de straten van Havana 1980. In de hoop op een beter leven stuurt vader Pedro zijn getalenteerde zoon naar de Nationale Balletacademie van Cuba. Ondanks zijn tegenzin en sterke weerstand wordt Yuli gegrepen door de wereld van het dansen. Waargebeurd.
Cuba, jaren ’80. De rebelse Carlos -liefkozend Yuli genoemd door zijn vader- heeft de schoolbanken altijd weten te vermijden en is opgegroeid in de straten van Havana. In de hoop op een beter leven stuurt Pedro zijn getalenteerde zoon naar de Nationale Balletacademie van Cuba. Tegen zijn zin in en ondanks zijn eerste weerstand, wordt Yuli uiteindelijk toch gegrepen door de wereld van het dansen. Het blijkt het begin van een legendarische carrière. Zo danste hij op zijn 25ste al bij het gerenommeerde Londense Royal Ballet, waar hij onder meer als eerste donkere danser ooit de rol van Romeo op zich nam. Tot op de dag van vandaag wordt Carlos Acosta wereldwijd als een van de beste dansers van zijn generatie beschouwd.
Om ‘Yuli’ zo authentiek mogelijk te maken heeft regisseur Icíar Bollaín Carlos Acosta zelf betrokken bij het proces. De Cubaanse danser bracht in 2008 zijn autobiografie ‘No Way Home: A Cuban Dancer’s Story’ uit. Dit werk vormde de inspiratie voor het Bollain’s nieuwste film. Carlos Acosta is een van de drie mensen die zijn leven vertolken. Edlinson Manuel Olbera Núñez speelt de jonge Carlos en Keyvin Martínez is te zien tijdens de tienerjaren van de wereldberoemde danser. Acosta blinkt in ‘Yuli’ uiteraard uit in dans, maar werd ook genomineerd voor een Goya voor Best New Actor tijdens de Goya Awards, één van de belangrijkste prijzen van Spanje.
“Yuli snijdt met zijn mengvorm van fictie en autobiografie interessante thema’s aan. Edilson Manuel Olbera Núñez, die de jonge, opstandige Carlos speelt, is een echte ontdekking.” (Volkskrant)
“Grootste vondst is de jonge hoofdrolspeler” (Guardian)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]