Bekijk film op IMDb
Een intiem en divers portret van tweeduizend vrouwen uit meer dan vijftig landen. Getuigenissen van zeer verschillende vrouwen, van staatshoofden en schoonheidskoninginnen tot buschauffeurs. Een film over vrouwelijkheid en de omstandigheden voor vrouwen, die in veel delen van de wereld nog verre van ideaal zijn.
Woman opent ons de ogen met thema’s als moederschap, opleiding, huwelijk, economische onafhankelijkheid, seksualiteit, politiek en het vrouwelijk lichaam. Met als belangrijkste vraag: wat betekent het om vrouw te zijn op deze aardbol? Woman is een buitengewone documentaire van de invloedrijke Franse regisseur en natuurfotograaf Yann Arthus-Bertrand (1946). Hij is o.a. bekend van het door de Verenigde Naties ondersteunde internationale fotoproject Earth From Above en de monumentale documentaire Human, die in 2015 op IDFA te zien was. Woman werd mede geregisseerd door de in Oekraïne geboren en in Frankrijk woonachtige journalist en filmmaker Anastasia Mikova die sinds 2009 met Yann Arthus-Bertrand werkt, assistent-regisseur was van Human en nu co-regisseur van WOMAN. De film werd in de nazomer van 2019 buiten de competitie gepresenteerd op het Filmfestival van Venetiê. De regisseurs werkten samen met de wereldberoemde fotograaf Peter Lindbergh (1944-2019) om het thema over de relatie van een vrouw met haar eigen lichaam zo optimaal mogelijk voor het voetlicht te laten komen. De beelden van de “vertical performance” dansers van het Bandaloop collectief illustreren op metaforische wijze de kracht van de vrouw om tot grote hoogte te komen. Yann Arthus-Bertrand en Anastasia Mikova hebben de wens om met de winst van deze film en de ondersteuning van de betrokken partnerorganisaties de organisatie WOMan(s) op te richten.
Deze film draaien we voor Bewust Bollenstreek.
Daarom gelden er andere prijzen en ons (nog) niet bekend of er een pauze in de film zit.
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]