De film behandelt een actueel thema. Nog maar enkele maanden geleden kwam de havenstad Calais in het nieuws, omdat de politie het vluchtelingenkamp met illegale asielzoekers schoonveegde. Welcome toont het verhaal van een van hen: de ontberingen, de hoop, de wil.
Bilal, een Koerdische jongen van 17, heeft een lange tocht afgelegd door het Midden-Oosten en Europa om bij zijn vriendin in Engeland te zijn. Zijn reis komt tot een abrupt einde wanneer hij aankomt bij de Franse kant van het kanaal. Hij besluit het kanaal over te zwemmen en gaat naar het plaatselijke zwembad om te trainen. Hier ontmoet hij Simon, een zweminstructeur die midden in een scheiding ligt . Om indruk te maken op zijn vrouw en haar terug te winnen besluit Simon Bilal kosten wat kost te helpen.
“In prachtige omtrekkende bewegingen ontvouwt regisseur Philippe Lioret dit fraaie drama over de vluchtelingenproblematiek in Frankrijk. Sterk acteerwerk van zowel de ervaren Vincent Lindon als de onervaren Firat Ayverdi in dit verhaal over liefde, verlangen en menselijkheid” (Film 1)
“De vertolking van Lindon – stug en stuurs, maar wel met een echt hart – is magnifiek en behoort dit jaar bekroond te worden met een Europese Oscar.” (AD)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]