Een jonge Palestijn keert vanuit Europa terug naar zijn geboortestad Nazareth om de bruiloft van zijn zus bij te wonen. Tijdens de voorbereiding botsen de progressieve levensopvattingen van Shadi met de conservatieve ideeën van zijn vader. Samen ontdekken ze een veranderende stad, maar vooral herontdekken ze elkaar.
De jonge Palestijn Shadi keert terug naar zijn geboortestad Nazareth om er de bruiloft van zijn zus Amal bij te wonen. Hij woont al enkele jaren in Italië en werkt er als architect. Zijn vader, een leraar, is alleen achter gebleven. Zijn vrouw heeft hem én Palestina een tijdje geleden verlaten om een nieuw leven op te bouwen in het buitenland. Samen met zijn vader moet Shadi zijn “wajib” plicht vervullen. Dat betekent de uitnodigingen voor het huwelijk persoonlijk afgeven bij familieleden, vrienden en kennissen. Tijdens hun tocht blijkt dat vader en zoon erg uit elkaar zijn gegroeid. De progressieve levensopvattingen van Shadi botsen met de conservatieve ideeën van zijn vader. Samen ontdekken ze een veranderende stad, maar vooral herontdekken ze elkaar.
Wajib is een film over een buitengewone vader-zoon relatie waarin niet alleen de warmte van de familiebanden centraal staat, maar ook de ergernissen daarover. Op subtiele wijze wordt het verschil duidelijk gemaakt tussen het gedrag van de Palestijnen die in Israël wonen en de Palestijnen die naar het buitenland zijn verhuisd. De alledaagse realiteit in Israël vereist soms creatief gedrag om de complexiteit van sommige situaties het hoofd te kunnen bieden.
“Een fijnzinnig, kalm drama over familiebanden” (Volkskrant)
“Droogkomische tussenzinnetjes in gesprekken wijzen naar grotere problemen” (NRC)
“Het is het persoonlijke conflict tussen vader en zoon […] dat de film interessant maakt” (TROUW)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]