Prachtig gefilmd Russisch familiedrama, waarin twee broertjes worden geconfronteerd met de terugkomst van hun verdwenen vader.
Twee Russische jonge broertjes, Ivan en Andrej, worden van de ene op de andere dag geconfronteerd met de terugkomst van hun vader die vele jaren geleden weg was gegaan, zonder dat de jongens weten waarom. De volgende morgen neemt de strenge man zijn twee zoons mee om een paar dagen te gaan vissen, maar dit uitje verloopt anders dan ze hadden gehoopt. Het merkwaardige gedrag van pa roept veel vragen op bij zijn zoontjes: wat heeft hij twaalf jaar lang uitgevreten, waarom komt hij nu ineens terug en met welke vreemde klus zijn ze eigenlijk bezig? Op een onbewoond eilandje laaien de conflicten steeds hoger op. Vooral de jongere Ivan vertrouwt de boel niet en verzet zich hevig tegen zijn dominante vader, hetgeen leidt tot desastreuze gevolgen.
Het indrukwekkende en aangrijpende The Return won op het filmfestival van Venetië de Gouden Leeuw voor de beste film. De prachtige klassieke cinemato-grafie, de mysterieuze sfeer en de jonge acteurs die de show stelen met hun natuurlijke spel zijn slechts enkele van de vele redenen voor deze bekroning.
Het publiek van het laatste filmfestival in Rotterdam waardeerde de film zeer en eindigde hij op de vijfde plaats van de publieksenquête.
“Prachtig debuut” (Trouw)“De oogstrelend gefilmde, ruige schoonheid van meren en bossen en de hypnotiserende soundtrack dragen bij aan deze buitengewone filmervaring, die wellicht zelfs een tweede keer zou moeten ondergaan” (Lumen)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]