Bekijk film op IMDb
“Als je weggaat, moet je dood”. Met deze woorden laat de schijnbaar onbewogen Undine Johannes achter op een Berlijns terras, net nadat hij gezegd heeft niet met haar verder te willen. Undine is historica en gids, gespecialiseerd in de stadsontwikkeling van Berlijn. Onderweg naar haar werk gaat het gebeuren…
Tijdens haar volgende pauze valt ze halsoverkop voor beroepsduiker Christoph, als ze samen door een merkwaardig ongeluk doorweekt tussen de scherven en vissen van een uit elkaar gespat aquarium belanden. Voor hen beiden gaat een nieuwe wereld open, vol liefde en vertrouwen. Onder de oppervlakte van dit liefdesverhaal gaat echter een oude mythe schuil over een mysterieuze waternimf, die haar geliefde moet vermoorden nadat ze door hem verlaten wordt. Christoph begint te beseffen dat Undine ergens voor wegloopt en Undine weet dat ze nog iets moet afhandelen om haar vloek op te heffen. Met dit moderne sprookje herinterpreteert de gelauwerde Christian Petzold (Barbara, Transit) – een van de belangrijkste regisseurs van de Berlijnse School – op een fascinerende manier de mythe van de waternimf Undine of Ondine, die bovenwater maar op één manier kan overleven: door de menselijke liefde. Het Duits-Franse drama met hoofdrollen voor Paula Beer (Werk ohne Autor, Transit), Franz Rogowski (Victoria, Transit), Jacob Matschenz (Werk ohne Autor, Die Welle) was te zien in de officiële competitie van het Filmfestival van Berlijn. Undine won de FIPRESCI prijs en Paula Beer won de Zilveren Beer voor haar rol als Undine.
Moderne interpretatie van het klassieke sprookje Undine heeft lak aan moderne genderopvattingen. (Filmtotaal)
In Undine vermengt Christian Petzold zijn vaste thema’s met mythologische motieven, gevat in kraakheldere beelden met meerdere betekenislagen. Het resultaat is waarschijnlijk precies wat je mag verwachten van de nieuwe Petzold: een film die niet in één keer al zijn geheimen prijsgeeft. (De Filmkrant)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]