Bekijk film op IMDb
Een meeslepende film over een onmogelijke liefde in het Frankrijk van de jaren vijftig. Deze boekverfilming was een van de publieksfavorieten van het International Film Festival Rotterdam 2019.
Frankrijk, jaren vijftig. Rachel werkt als eenvoudige typiste wanneer ze de charmante Philippe ontmoet, een intellectueel van gegoede komaf. Ze worden verliefd en krijgen al snel een dochter, Chantal. Onder druk van zijn familie weigert Philippe echter beneden zijn stand te trouwen. Rachel moet daardoor hun dochter alleen opvoeden. Jarenlang strijdt ze ervoor om Chantal erkend te krijgen. Na tien jaar geeft Philippe eindelijk toe. Tegelijkertijd besluit hij werkelijk een vader voor Chantal te zijn. De gevolgen zijn onvoorzien en ingrijpend.
In haar verfilming van de gelijknamige, succesvolle roman van Christine Angot, verteld vanuit het perspectief van Rachels dochter Chantal, bewijst Catherine Corsini dat luisteren naar je hart niet altijd verstandig is. Zeker niet eind jaren vijftig in provinciaals Frankrijk, waar klassenverschillen er nog toe doen. Rachel redt het wel, alleen met haar dochter, maar ze weet zich nooit helemaal los te maken van Philippe. Pijnlijk langzaam daagt bij Rachel het besef dat ze een verkeerde keuze heeft gemaakt.
Met een sterke, ontroerende hoofdrol van Virginie Efira toont de chronologisch vertelde film haarscherp de onmogelijkheid – en de dramatische consequenties – van haar liefde voor Philippe.
“Een overtuigend en aangrijpend liefdesverhaal” (Volkskrant)
★★★★ “Een sterk vrouwendrama” (AD)
“Het spel van beide actrices is spannend en suggestief” (NRC)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]