Deze documentaire toont op indringende wijze hoe regisseur en sopraan de tragische figuur van Violetta uit Verdi’s La Traviata tot leven brengen.
Philippe Béziat volgde twee maanden lang ieder stadium van het creatieve proces, van de eerste stapjes in een oefenlokaal met alleen een piano, tot aan de generale repetitie op het toneel met het London Symphony Orchestra. Voor regisseur Jean-François Sivadier staan het plezier van zingen en acteren voorop: hij houdt van een vrolijke sfeer tijdens de repetities. Hij wil de productie niet verstikken in overdadige kostuums en decors, maar kiest voor een originele aanpak: teruggaan naar de oorsprong van het verhaal van de courtisane die voor het eerst in haar leven echte liefde voelt, maar door de buitenwereld gedwongen wordt door die liefde op te geven. Tegelijk dringt de kijker op deze manier heel diep door in de karakters van de hoofdpersonages, waardoor de scènes veel emotioneler overkomen dan bij menige gewone operaregistratie.
“Nooit eerder heeft de kijker zo intens mee kunnen leven met de voorbereidingen die gepaard gaan met het opvoeren van een opera. (…) De tomeloze inzet van de operaregisseurs van La Traviata is fenomenaal en fascinerend om naar te kijken.” (AD)
Soms biedt een tegenslag ook weer nieuwe kansen…. Al een hele tijd wilden we de film“2001: A Space Odessey” draaien en eindelijk leek het zo ver te zijn. Maar helaas kregen we zojuist vanuit Londen te horen dat er toch geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar is. Nu wordt er weinig gesproken in de film maar ondertiteling […]
Het Filmhuis Lisse wenst alle haar bezoekers een fijn, gezond en veilig Nieuwjaar toe. Daarbij natuurlijk ook veel kijkplezier in het enige en mooiste Filmhuis tussen Haarlem, Leiden, Alphen en Groot Brittanie. Net bekomen van de verbouwing van de projectorruimte en de vernieuwing van de projectie apparatuur staan alweer nieuwe uitdagingen klaar in het nieuwe […]
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]