Bekijk film op IMDb
Een teder, hartverscheurend verhaal over een jongeman en zijn vriendschap met Sigmund Freud voor de tijd van de Duitse annexatie in Wenen. De zeventienjarige Franz (Simon Morzé) reist naar Wenen om in de leer te gaan bij een sigarenhandelaar. Daar ontmoet hij de vaste klant Sigmund Freud (Bruno Ganz).
Franz is geïntrigeerd door het werk en de kennis van Freud en na verloop van tijd vormt er een unieke vriendschap tussen de twee. Dan ontmoet Franz de verleidelijke Anezka, een danseres uit Bohemen. Hij wordt hopeloos verliefd op haar, maar Anezka blijft maar wisselende signalen afgeven. Hij vraagt advies aan de befaamde psychoanalyticus, die toegeeft dat het vrouwelijk geslacht ook voor hem een groot mysterie is. Ondertussen blijft de politieke en sociale omstandigheden in Oostenrijk verslechteren. Wanneer de Nazi’s in Wenen aankomen worden Franz, Freud en Anezka meegesleurd in een stroom van gebeurtenissen. Ieder staat voor een grote beslissing: blijven of vluchten? Gebaseerd op het boek ‘De Weense sigarenboer’ van Robert Seethaler.
Verwacht geen episch drama of een romantische tranentrekker, maar een heel subtiel en prachtig verteld verhaal – met een sigarenwinkel als middelpunt – over een volwassen wordende jongeman die net als zovele anderen, toen en nu, smoorverliefd wordt op het verkeerde meisje, tegen de achtergrond van een turbulente historische periode waarin het kwaad overheerst. (Historiek)
De terloopse gesprekken met Freud over zijn kalverliefde voor een pragmatisch Tsjechisch cabaretmeisje hebben een aanstekelijk speels karakter, dat Ganz wel is toevertrouwd. (Het Parool)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]