Met zijn nieuwste film The Old Oak keert tweevoudig Gouden Palm winnaar Ken Loach terug naar Cannes. In een dorp dat ooit welvarend was, dreigt de laatst overgebleven pub The Old Oak te moeten sluiten. De onaangekondigde komst van Syrische vluchtelingen in het dorp brengt onrust, maar biedt ook nieuwe kansen. Na “Sorry, We Missed You” werkte Loach voor deze film opnieuw samen met actrice Debbie Honeywood en acteur Dave Turner.
The Old Oak is een bijzondere plek. Het is niet alleen de laatste kroeg die nog overeind staat, het is ook de enige overgebleven openbare ruimte waar mensen elkaar kunnen ontmoeten in een eens bloeiende mijngemeenschap in Noordoost-Engeland die nu in moeilijke tijden is gevallen na 30 jaar van verval. TJ Ballantyne (Dave Turner) de huisbaas houdt zich aan zijn vingertoppen vast aan The Old Oak, en zijn greep komt nog meer in gevaar wanneer The Old Oak betwist gebied wordt na de komst van Syrische vluchtelingen die in het dorp worden geplaatst. In een onwaarschijnlijke vriendschap ontmoet TJ een jonge Syriër, Yara (Ebla Mari) met haar camera. Kunnen ze een manier vinden waarop de twee gemeenschappen elkaar kunnen begrijpen? Zo ontvouwt zich een diep ontroerend drama over verlies, angst en de moeilijkheid om hoop te vinden.
Zoals we van de nu 86 jarige Ken Loach gewend zijn is ook dit weer een politiek geladen film geworden waar hij socialistische thema’s aan de kaak stelt aan de hand van hedendaagse problematiek in het Verenigd Koninkrijk.
“Loach en Laverty betogen vurig dat Britten door solidariteit en erkenning van echte belangen op natuurlijke wijze empathie kunnen tonen aan immigranten en vluchtelingen.” (The Guardian)
“De Oude Eik is klassiek Loach-territorium: de arbeidersklasse maakt zich zorgen over het verlies van banen en nul werkgelegenheid, en spuwt wrok tegen iedereen die hun manier van leven uitdaagt. Het drama werpt een vitaal licht op het Britse racisme van de arbeidersklasse totdat het bezwijkt voor zachtaardige wensvervulling.” (Variety)
“De nieuwe titel van Ken Loach bevat geen greintje cynisme – alleen maar hoop.” (Cineuropa)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]