Bekijk film op IMDb
De natuurlijke menselijke gevoeligheid van de regisseur leverde fans en een onverwachte Oscar-nominatie op voor zijn aansprekende debuut uit 2019, ‘Lunana: A Yak in the Classroom.’ Nu zijn we een stap verder, komen er meer mensen naar Bhutan. Maar daarmee verandert Bhutan ook wel heel snel...
Koninkrijk Bhutan, 2006. De modernisering is eindelijk gearriveerd. Bhutan wordt als laatste land ter wereld verbonden met internet en televisie, en de grootste verandering van allemaal: democratie. Om de mensen te leren stemmen, organiseren de autoriteiten schijnverkiezingen, maar de lokale bevolking lijkt niet overtuigd. Reizend naar het platteland van Bhutan, waar religie populairder is dan politiek, ontdekt de verkiezingstoezichthouder dat een monnik een mysterieuze ceremonie plant voor de verkiezingsdag. Wat zou een monnik willen met een pistool? Door wijsheid en een vleugje wrange humor toe te voegen aan zijn in Bhutan gesitueerde tweede speelfilm, ‘ The Monk and the Gun ‘, plaagt regisseur Pawo Choyning Dorji een aantal mogelijke antwoorden op die vraag in de loop van een grappige, scherpzinnige satirische fabel, waarin Westerse waarden botsen met een ogenschijnlijk onverzettelijke (maar potentieel meer verlichte) Zuid-Aziatische cultuur.
‘The Monk and the Gun’: Bhutans geweldige Oscarkandidaat biedt sluwe kritiek op westerse invloed.” (Variety)
“Een wrange satirische komedie over democratie en geweld.” (The Hollywood reporter)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]