Enkele bewoners van een bejaardenhuis bouwen een machine om hun terminaal zieke vriend uit zijn lijden te verlossen. Zij komen voor een serie dilemma’s te staan als geruchten over de machine zich verspreiden. Een zwarte komedie over vriendschap, zelfbeschikking en afscheid nemen.
De 75 jaar oude Yehezkel woont in een bejaardentehuis in Jeruzalem. Zijn terminaal zieke vriend Max wil niet langer leven. Aangezien Yehezkel een gepensioneerde ingenieur en uitvinder is, bouwt hij een machine voor zelf-euthanasie, puur en alleen om zijn vriend te helpen. De geruchten over deze machine barsten los wanneer Max van zijn lijden is verlost. Terwijl Yehezkel navigeert tussen aanvragen voor de machine en groeiende afhankelijkheid van zijn dementerende vrouw, beginnen grenzen te vervagen en worden de morele dilemma’s groot.
Euthanasie is een taboe in Israël. De regisseurs durfden dit controversiële thema te verfilmen met nationaal bekende komieken in de hoofdrol en wisten daarmee het onderwerp bespreekbaar te maken. De film won de publieksprijs op het filmfestival van Venetië.
“The Farewell Party is een oprecht, bevlogen pleidooi voor zelfbeschikking.” (Volkskrant)
“Met een cast vol bekende Israëlische komieken valt er ondanks het zware thema volop te lachen. De traan wordt niet helemaal vergeten en die combi leverde The Farewell Party terecht al diverse prijzen op.” (AD)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]