Een sprankelend filmdebuut waarin drie 15-jarige vriendinnen op rigoureuze wijze afrekenen met al te opdringerige jonge mannen. Ze maken een video van handtastelijke jongens en een van hen plaats die op internet. Maar dat zijn de knapen niet gewend en de situatie dreigt compleet uit de hand te lopen…
Nora El Hourch maakt een onvergetelijke indruk met haar energieke speelfilmdebuut Sisterhood. De meer provocerende originele Franse titel van de film luidt: HLM Pussy. Die titel geeft een beter beeld van de context van de film, maar roept voor de argeloze Nederlandse bioscoopbezoeker wellicht rare associaties op. Amina, Djeneba en Zineb zijn drie 15-jarige vriendinnen die onafscheidelijk zijn. Ze worden door een aantal jonge klasgenoten weggezet als de gek (Amina), de bruut (Djeneba) en de non (Zineb). Die beledigingen raken hun nauwelijks. Op social media kiezen ze een krachtige en zelfverzekerde omschrijving voor zichzelf: HLM Pussy. HLM staat in Frankrijk voor ‘habitation à loyer modéré’ – een huisvestingsproject voor lage inkomens – en net als dat laatste is het een manier voor tieners om hun seksualiteit in eigen hand te nemen in een omgeving waarin de jongens om hen heen vaak kwade bedoelingen hebben. Als Zineb tijdens een feestje wordt lastiggevallen door Zak, besluiten de meiden actie te ondernemen. Onopgemerkt maken ze een video van Zak’s handtastelijkheden en plaatsen die de volgende dag op Insta onder de accountnaam HLM Pussy. Dan zijn de rapen gaar en komen ze in een stroomversnelling van onbedoelde ontwikkelingen.
“In deze zeer indrukwekkende debuutfilm, prachtig gemaakt en geschreven door Nora El Hourch, is niets simpel of reductief. Met memorabele optredens van de sterrencast is het een krachtige en aangrijpende film gemaakt over en voor een generatie jonge vrouwen die opgroeit met #MeToo als status quo. Maar dat maakt hun strijd om het agentschap niet makkelijker.” (Toronto International Filmfestival (TIFF))
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]