Bekijk film op IMDb
Joachim Trier volgt een familie die worstelt met verlies, trauma en onderlinge conflicten. Met humor en eerlijkheid toont de film hoe kunst kan verbinden en verzoenen. De film won de Grand Prix in Cannes en kreeg internationale lof voor de sterke familiebanden en acteerprestaties..
Sentimental de nieuwe film van Joachim Trier, opnieuw met Renate Reinsve in de hoofdrol. De film volgt actrice Nora en haar zus Agnes, die onlangs hun moeder verloren. Als hun vervreemde vader, de succesvolle filmmaker Gustav, weer contact opneemt met een filmscript, biedt hij Nora de hoofdrol aan. Dit is een eerste stap in de poging om de band tussen vader en dochters opnieuw op te bouwen. Hij biedt de inmiddels succesvolle toneelactrice Nora de hoofdrol aan, maar zij weigert in de film te spelen. Terwijl de film in de maak is met de Amerikaanse actrice Rachel in haar plaats, lopen de spanningen binnen de familie verder op: Gustav worstelt met zijn traumatische verleden en de zussen botsen over hun levens- en liefdeskeuzes. Met subtiele humor, tederheid én rauwe eerlijkheid laat Sentimental Value zien dat kunst een zoektocht naar erkenning, maar ook een onverwachte weg naar verzoening kan zijn. Met prachtig spel van alle hoofdrolspelers, en een ontroerende weergave van familiebanden, die opvallend sterk wordt neergezet in de band tussen de zussen.
Sentimental Value won dit voorjaar de Grand Prix op het 78ste Filmfestival van Cannes en kreeg tijdens het Toronto International Film Festival een staande ovatie van ruim een kwartier.
“Sentimental Value ontroert omdat het universeel is in zijn thema’s.” (De Film Recencent)
“Het fenomenaal trage ‘Sentimental Value’ toont de pracht en de smart van families.”(de Morgen)
“Sentimental Value is een (te) perfect afgewogen drama over rommelige familierelaties en de verhouding tussen kunst en werkelijkheid.” (de Filmkrant)
“Sentimental value van Joachim Trier: “Meeslepend als een warm, empathisch gebaar.” (de Krantenkoppen.be)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]