Vroedvrouw Claire heeft haar leven op orde, maar plotseling staat zij weer oog in oog met de maîtresse van haar vader. Voor het eerst zijn twee van Frankrijks grootste actrices – Catherine Frot en Catherine Deneuve – samen te zien op het witte doek, in een realistische drama-komedie. Dat staat garant voor een lach en een traan.
Béatrice, een glansrol van filmdiva Catherine Deneuve, leeft er ondanks haar leeftijd nog lustig op los. Claire (Catherine Frot) is de eerlijkheid zelve. Als vroedvrouw heeft ze haar hele leven gewijd aan anderen. Naast de onzekerheid over haar werk wordt haar leven nog meer overhoop gehaald door de plotselinge terugkeer van Béatrice, de voormalige maîtresse van Claire’s overleden vader. Béatrice is haar tegenpool; luid, kleurrijk en egocentrisch. De vrouwen hebben elkaar decennia lang niet gezien. Claire vraagt zich dan ook af waarom Beatrice na jaren van afwezigheid nu weer in haar leven opduikt.
Martin Provost heeft Sage Femme gemaakt als een ode aan de vroedvrouw. Hoewel het verhaal verzonnen is, bevat het wel autobiografische elementen. Bij zijn geboorte is de regisseur gered door zijn vroedvrouw die hem haar eigen bloed toediende met een geïmproviseerde bloedtransfusie. Pas 3 jaar geleden hoorde hij dit verhaal van zijn moeder en besloot dit eerbetoon aan zijn reddende engel te maken.
Om haar rol zo waarheidsgetrouw uit te beelden heeft Catherine Frot een praktijkcursus vroedvrouw gevolgd en zelfstandig 6 bevallingen uitgevoerd, die in België met een miniem team gefilmd werden.
“Het is een genot om Deneuve even slonzig als aristocratisch aan een rokerige pokertafel te zien zitten” (Volkskrant)
★ ★ ★ ★ “Een film met mooie kleine wendingen” (Trouw)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]