Bekijk film op IMDb
Technisch virtuoos en inlevend: Alfonso Cuarón volgt een jaar uit het leven van een uiteenvallend middenklassegezin in het Mexico van de jaren 70. De beeldschone visuele stijl komt op het grote scherm pas echt goed tot zijn recht. Winnaar Gouden Leeuw filmfestival van Venetië en 10 Oscarnominaties!
Mexico-Stad, jaren 70. Cleo werkt als een inwonende dienstmeid en oppas voor een gezin uit de hogere middenklasse in het Roma-district. Wanneer de vader voor een verdacht lange zakenreis vertrekt, blijft zijn vrouw Sofia alleen achter. Cleo helpt Sofia en de kinderen door een moeilijke periode heen; zelf wordt ze gedumpt door haar zelfingenomen vriendje zodra hij ontdekt dat ze zwanger is. Beide vrouwen zouden binnenkort wel eens alleenstaande moeder kunnen worden. Maar het verschil in sociale status zal de toekomst voor de een heel anders bepalen dan voor de ander.
Hoe aandachtig Cuaróns terugblik op zijn jeugd is, blijkt wel uit het setdesign – de regisseur liet zijn geboortehuis in detail nabouwen en vulde het met de ouderlijke meubels uit de familie. Roma is een waar gezinsdrama, vol Fellineske momenten en inlevende scènes. Samen zijn ze een ode aan de vrouwen die de jonge Cuarón hebben gevormd.
Het veelgeprezen Roma (o.a. Golden Globe voor Beste regisseur, Gouden Leeuw voor Beste Film en 10 Oscanominaties), is door Netflix geproduceerd en is op je tablet of TV te zien. Maar daarmee doe je de film geen recht aan. Want geloof ons, deze wil je in de filmzaal bekijken. Op groot scherm, mét 7.1 dolby geluid; daar komt de beeldschone visuele stijl van de film en het indringende, soms extreme geluidsontwerp echt tot leven.
“Alfonso Cuarón levert met Roma de meest levensechte, fijnbesnaarde film uit zijn carrière af.” (Volkskrant)
“Uit schuldgevoel werd het meesterlijke ‘Roma’ geboren. Virtuoos en ontroerend” (NRC)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]