In de berichtgeving over het conflict tussen Israëliërs en Palestijnen blijven hun kinderen doorgaans buiten beeld. Hoe ervaren zij de situatie en hoe zien zij de andere partij? De regisseur B.Z. Goldberg maakte hierover een film in de relatief rustige periode van 1997 tot de zomer van 2000.
Drie jaar lang volgden de filmmakers een aantal negen- tot dertienjarigen uit Jerusalem van diverse culturele en etnische achtergrond. Kinderen van zowel gematigde als extremistische Palestijnse en Israëlische ouders komen aan het woord in hun eigen woonomgeving. Er werd dus in West- én in Oost-Jerusalem gedraaid.
Omdat kinderen op die leeftijd doorgaans nog wat eerlijker en directer reageren op vragen van hun interviewers dan wat oudere tieners, ontstond er een ongekuist beeld van de omgeving waarin deze jonge mensen opgroeien en van de ideeën die hen door ouders en opvoeders worden meegegeven.
Hoewel die scholieren op nog geen twintig minuten afstand van elkaar wonen, weten ze vrijwel niets van elkaar en leven ze in compleet afwijkende werelden. Het wordt duidelijk dat sommigen al op jonge leeftijd hopeloos verstrikt zijn geraakt in de haat van de regio. En met de leeftijd lijkt de verwijdering tussen de kinderen alleen maar toe te nemen.
Een beklemmende film!
“Alle verhalen zijn even dramatisch, emotioneel en zonder zelf-censuur” (Catalogus Filmfestival Rotterdam)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]