Er zijn filmformules die vrijwel altijd werken en daar is deze Franstalige variatie op de road- en buddy movie er één van. Een lichamelijk beperkte levensgenieter en een introverte doodgraver trekken in een lijkwagen door het land. What’s not to like? De regisseurs van deze film zijn tevens de hoofdrolspelers.
In het innemende Presque ontdekken Louis en Igor tijdens een ongeplande roadtrip dat ze niet zo veel van elkaar verschillen als ze hadden gedacht. Een ware feelgoodfilm die in de voetsporen treedt van Intouchables en Hors Normes. Igor (Jollien) heeft een lichamelijke beperking. Hij bezorgt biologische groenten, woont zelfstandig en is erg in filosofie geïnteresseerd. Door een ongeluk komt hij in contact met begrafenisondernemer Louis (Campan). Igor ziet in de gestreste Louis een goede vriend, maar die hoopt echter snel van hem af te zijn. Als Igor zich verstopt in de lijkwagen waarmee Louis naar Zuid-Frankrijk moet, volgt een bijzondere roadtrip. De mannen leren van elkaar wie ze zijn en worden vrienden voor het leven. Hoofdrolspelers Alexandre Jollien (die zelf een beperking heeft) en Bernard Campan schreven en regisseerden de film zelf. De film was één van de publieksfavorieten op Film by the Sea. Door een toeval kruisen de paden van Louis en Igor elkaar. In een opwelling besluit Louis Igor mee te nemen. Ze vertrekken beiden in een lijkwagen om het lichaam van een oude vrouw naar de voet van de Cevennen te brengen. Het wordt een leerzame tocht.
“PRESQUE is niet alleen een buddyfilm, maar gaat ook over grote thema’s als leven en dood.” (Het Parool)
“PRESQUE stoeit lichtvoetig met het genre zonder zichzelf erg serieus te nemen.” (NRC)
“Een modern sprookje waarin het aangenaam toeven is.” (de Filmkrant)
“Presque is een vrolijke roadmovie met een lijkwagen.” (Trouw)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]