Bekijk film op IMDb
Een werkeloos gezin probeert langzaam maar zeker met list en bedrog zijn intrede te doen tot het leven van een rijke familie. Een onverwacht voorval gooit echter roet in het eten, waardoor ze alles op alles moeten zetten om hun nieuwe leven in stand te houden. Winnaar Gouden Palm van Cannes.
Patriarch Ki-taek en zijn gezin zijn professionele wifi-dieven, maar verder allen werkloos. Samen met zijn vrouw en twee kinderen, dochter Ki-jung en zoon Ki-woo, woont hij in een smerige, stinkende kelder, zonder hoop op betere levensomstandigheden in de nabije toekomst. Maar dan komt een vriend van Ki-woo aanzetten met het gouden ticket uit hun miserie: een lucratief bijbaantje als privéleraar Engels bij een voornaam en vooral steenrijk gezin. Zus Ki-jung heeft een natuurlijke aanleg voor schriftvervalsing en voorziet haar broer van het gepaste diploma.
Ki-woo is meteen een hit bij de Parks. De tienerdochter des huizes ontwikkelt terstond een crush op de wereldwijze vagebond en haar wereldvreemde, glamoureuze moeder vertrouwt hem toe dat ze nog op zoek is naar een kunstleraar voor haar jongste zoon. Met een moreel kompas dat niet per se altijd het noorden aangeeft, maakt Ki-woo het zijn missie om de Parks op virtuoze wijze te bespelen en jobs voor zijn hele gezin te fixen, zonder te vermelden dat ze familie zijn. Maar de jongste Park ruikt onraad: hoe komt het toch dat al hun nieuwe werknemers dezelfde lichaamsgeur hebben?
Winnaar van de Gouden Palm in Cannes 2019.
Winnaar van de publieksprijs op het Parool Film Festival 2019.
“Een indringende, briljant gelaagde blik op actuele sociale thema’s. Parasite schrijver-regisseur Bong Joon Ho is in bijna totale beheersing van zijn ambacht” (Rotten Tomatoes)
“It’s Bong Joon Ho’s Dystopia. We Just Live in It. If you want to know why his biting ‘Parasite’ is the film of the year, look at the director’s body of work, a deeply humane vision of rotting humanity.” (NY Times)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]