Wat doe je wanneer je na een langdurige afwezigheid je stad uit nostalgie je jeugdvriend(en) weer wilt bezoeken en die ondertussen op het verkeerde pad zijn geraakt en gevaarlijke personen zijn geworden? Iedereen, zelfs de dorpspastoor, raden Felice te stoppen met graven in het verleden.
Wanneer zakenman Felice terugkeert naar zijn geboorteplaats Napels om zijn bejaarde moeder te bezoeken, herontdekt hij dat de stad gevuld is met eigen regels en gewoontes, maar ook vol herinneringen die hem nog steeds achtervolgen. Ondanks dat de lokale priester hem op het hart drukt zijn verleden te laten rusten, zoekt Felice zijn jeugdvriend Oreste op, inmiddels een gevreesde maffiabaas. Pakt het koppige najagen van een fata morgana in Napels fataal uit of draait het een gespannen situatie juist los.
Deze Italiaanse film is gebaseerd op een boek van Ermanno Rea. Qua toon en kleur ademt de film echter meer melancholie dan nostalgie, in weemoedige tinten.
“Nostalgie is een sterke variant op de Italiaanse antie-maffiafilm.”(de Filmkrant)
“Nostalgia’blijft tot het eind balanceren tussen hoop en doem.” (de NRC)
“Nostalgia’” Verborgen leed in geboortestad Napels.” (de Telegraaf)
Soms biedt een tegenslag ook weer nieuwe kansen…. Al een hele tijd wilden we de film“2001: A Space Odessey” draaien en eindelijk leek het zo ver te zijn. Maar helaas kregen we zojuist vanuit Londen te horen dat er toch geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar is. Nu wordt er weinig gesproken in de film maar ondertiteling […]
Het Filmhuis Lisse wenst alle haar bezoekers een fijn, gezond en veilig Nieuwjaar toe. Daarbij natuurlijk ook veel kijkplezier in het enige en mooiste Filmhuis tussen Haarlem, Leiden, Alphen en Groot Brittanie. Net bekomen van de verbouwing van de projectorruimte en de vernieuwing van de projectie apparatuur staan alweer nieuwe uitdagingen klaar in het nieuwe […]
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]