Bekijk film op IMDb
Veel maaltijdbezorgers die dagelijks door het chaotische Parijse verkeer scheuren zijn ongedocumenteerde migranten. Souleymane verdient weinig en betaalt daarvan bijna alles voor een valse identiteit, onderdak en eten. Hij heeft dringend geld nodig voor valse documenten voor zijn asielaanvraag en een bijpassend verhaal voor de immigratie-ambtenaar…
Na een gevaarlijke tocht is Souleymane vanuit Guinee uiteindelijk in Parijs terechtgekomen. Hij weet wat geld te verdienen als maaltijdbezorger, maar is ‘sans papiers’ en verblijft vooralsnog illegaal in Frankrijk. Terwijl hij zich op de fiets door de drukke straten van Parijs haast, bereidt Souleymane zich voor op het belangrijke gesprek dat hij met de immigratiedienst moet voeren. Hij heeft voor dit beslissende moment een goed verhaal ingestudeerd. Het is alleen niet zijn eigen verhaal… Lojkine, die voor zijn research veel maaltijdbezorgers sprak, geeft de kijker een intrigerende blik achter de schermen. Zijn film oogt als een documentaire, dankzij de non-professionele acteurs en de rauwe plaatsen van handeling, zoals de spartaanse slaapplekken waar Souleymane elke avond terechtkomt.
“In ‘L’histoire de Souleymane’ komen de werkelijkheid en de fictie wel heel dicht bij elkaar. Abou Sangare heeft net als de hoofdpersoon Souleymane die hij speelt, ook zijn land verlaten.” (Cinemagazine)
“L’histoire de Souleymane’ voelt heftiger dan een adrenalinerush. Razend knap gemonteerd zijn deze twee dagen uit het leven van Souleymane Sangaré, een Guinese asielzoeker die in Parijs probeert te overleven.” (Trouw)
“Een Guinese maaltijdbezorger scheert op zijn fiets door de straten van Parijs om zijn verblijfsvergunning veilig te stellen in deze absurdistische, trefzekere thriller.” (Filmkrant)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]