Bekijk film op IMDb
Lee Miller raakt bekend als fotomodel. Gedurende de Tweede Wereldoorlog gooit ze haar carrière over een heel andere boeg door naar Europa te reizen om voor Vogue magazine reportages te maken over de wreedheden en om een stem te geven aan diegenen die niet gehoord worden. Zelf kampt ze ook met een trauma dat naar boven komt als gevolg van verraad…
Na een succesvolle carrière als model en mode-icoon gaat Lee Miller tijdens de Tweede Wereldoorlog aan de slag als een onverschrokken oorlogsfotograaf. Ze legt de gruwelen van de oorlog vast voor de Vogue, van de soldaten aan de frontlinies tot de verschrikkingen van de concentratiekampen. Hierbij toont ze niet alleen de wreedheid van de oorlog, maar ook de veerkracht van de slachtoffers. Ze betaalt hiervoor een hoge persoonlijke prijs, waarbij ze wordt geconfronteerd met een trauma uit haar verleden. Oscarwinnares Kate Winslet speelt de legendarische Lee Miller met aan haar zijde Alexander Skarsgård (The Northman), Marion Cotillard (Annette), Andy Samberg (Palm Springs) en Josh O’Connor (Challengers). De regie is in handen van Ellen Kuras, die eerder furore maakte als cinematograaf van o.a. Eternal Sunshine of the Spotless Mind. De film is gebaseerd op de biografie The Lives of Lee Miller, die werd geschreven door haar zoon Antony Penrose.
“Kate Winslet imponeert in waargebeurde oorlogsfilm grote naam “Lee (Miller)”. (Manners)
“Lee Miller wordt vaak kortweg omschreven als ‘model turned war photographer’ en zoiets wordt uiteindelijk een soort merknaam. De film Lee plakt er ‘feminist’ tussen, maar houdt vast aan de simplificatie. Millers moed in de oorlog was uitzonderlijk, net als haar foto’s.” (Filmkrant)
“‘Lee’ Review: een opmerkelijk leven in oorlog Kate Winslet belichaamt de vasthoudendheid van de fotograaf Lee Miller, die de Tweede Wereldoorlog vastlegde voor de Britse Vogue.” (The New York Times)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]