Amélie is een gevoelige jonge vrouw die zich na de bizarre dood van haar moeder heeft teruggetrokken in een breekbare wereld waarin de kleinste genoegens van het grootste belang zijn.
Zo geniet Amélie er van om het gestolde karamellaagje op de crème brûlée door te prikken met het puntje van haar lepel. Gedurende de hele film worden personages geïntroduceerd aan de hand van opsommingen van dergelijke voorkeuren en aversies. Vooral in de adembenemende opening wordt de kijker overspoeld met een stroom aan grappige futiliteiten en wetenswaardigheden. Aartsromanticus Jeunet creëert een wereld waarin lot en toeval onlosmakelijk verbonden zijn, en waarin kleine oorzaken grote gevolgen hebben. Op de dag dat ze op de radio hoort dat Lady Di is verongelukt in een Parijse tunnel besluit Amélie om het noodlot te tarten: ze gaat zich inzetten om op hoogst eigenzinnige wijze allerlei mensen te helpen, daarmee haar eigen hunkering naar liefde onderdrukkend.
De oproep om het leven te omarmen werd door Jeunet dermate origineel, speels en meeslepend verpakt dat zelfs de grootste cynicus zich ervoor gewonnen zou moeten geven.
“Het verdient lef om alle cynisme overboord te gooien. Amélie komt daar heel goed mee weg.”(Volkskrant)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]