Bekijk film op IMDb
Kan een mens in een stad echt alleen leven, zonder zich te bekommeren om de buren? Die vraag stelt de Frans-Belgische productie L’Attachement van cineaste Carine Tardieu. Zij baseerde zich op de roman L’Intimité van schrijfster Alice Ferney en gaf er haar eigen draai aan…
In deze hartverwarmende Franse film ontdekt iedereen op z’n eigen manier welke plek je kan innemen in je eigen gevormde familie. Door open te staan voor onverwachte connecties, kan de wereld om ons heen kleur krijgen. Alex (Pio Marmaï) is een jonge, alleenstaande vader met groot verdriet na het overlijden van zijn vrouw. Zijn zoontje Elliot is zes jaar oud en moet leren omgaan met de nieuwe thuissituatie. De oudere buurvrouw Sandra (Valeria Bruni Tedeschi) runt een feministische boekhandel en is erg op zichzelf. Tegen alle verwachtingen in raken ze aan elkaar gehecht. Maar wie is zij voor hen? En wie zijn zij voor haar? Regisseur Carine Tardieu (Ôtez-moi d’une Doute) laat opnieuw zien hoe we relaties en familie zelf kunnen invullen. L’Attachement ging in wereldpremière op het filmfestival van Venetië (Orizzonti).
“In het empathische rouwdrama ‘L’Attachement’ komen de kleinste details het hardst binnen. Dit Franse drama van Carine Tardieu is op zijn sterkst wanneer een buurjongen en buurvrouw elkaar vinden in hun rouwproces.” (de Volkskrant)
“De titel van deze film is veelzeggend voor Tardieu, die ook in eerder werk als Les jeunes amants (2021) complexe relaties onder de loep nam. “Hechting is universeel, maar niet hetzelfde als liefde of affectie. Het is simpelweg het vertrekpunt voor een diepe relatie, waar liefde uit voort kan vloeien.” (Filmkrant)
“Ragfijne nuances van rouw en liefde in Parijs portiekdrama.” (NRC)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]