Jalla! Jalla! is de komische debuutfilm van de 23-jarige Josef Fares waarin liefde en seks, en cultuurverschillen tussen allochtonen en Zweden, de hoofdrol spelen.
Josef verhuisde op 10-jarige leeftijd van Libanon naar Zweden en heeft dus ruime persoonlijke ervaring met de verwikkelingen die het allochtonenbestaan met zich meebrengt. Maar echte integratie- problematiek blijft uit zicht en Libanezen lijken vooral problemen met elkaar te hebben.
Centraal in de film staat de Libanese twintiger Roro (Fares Fares), die verkering heeft met de Zweedse Lisa. Hij stelt zijn plan om de familie met haar te laten kennis maken steeds maar weer uit. Intussen zit zijn familie hem achter de broek om eindelijk eens te gaan trouwen. Als hij het gezeur beu wordt stemt hij toe in een gearrangeerd huwelijk met een Libanese, Yasmin, die daar eigenlijk ook niet om zit te springen. Maar wat moet je als je bij weigering door je bazige broer met enkele reis op het vliegtuig naar Libanon dreigt te worden gezet. Doordat Roro zijn voornemen voor zijn Zweedse vriendin verzwijgt, raakt hij in de nesten en schept chaotische taferelen.
De enige die hij in vertrouwen kan nemen is zijn Zweedse boezemvriend Mans. Maar ook Mans heeft zijn probleem. Hij krijgt zijn jongeheer niet meer omhoog en dat is zijn vriendin een doorn in het oog. Het hele probleemveld wordt door de vrienden uitgebreid behandeld!
“Volkstheater met een modieus sausje” (Ockhuysen)
“Charmant..authentiek!” (NRC)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]