Deze Iraanse roadmovie wist op diverse festivals zowel jury als publiek voor zich in te nemen. Een trefzeker debuut waarin humor en poëzie, ernst en ontroering op vanzelfsprekende wijze samensmelten. We volgen een familie, waarheen en waarom? De jongen weet van niets; hij denkt enkel aan zijn hond…
Een familie van vier rijdt door een prachtig desolaat Iraans landschap. Een vader liggend met zijn been in het gips, een moeder die door haar tranen heen lacht, een jong kind dat als vuurwerk door het voertuig stuitert. En een volwassen zoon die niets zegt, zijn ogen op de weg gericht. Het is al snel duidelijk dat dit niet een gewoon uitstapje is maar een afscheidsreis, waarbij gedurende de trip het gezin zich vastklampt aan herinneringen van het verleden, worstelt met angsten voor het onbekende en zich zorgen maakt om de zieke hond. Hit the Road is het fenomenale speelfilmdebuut van Panah Panahi, zoon van de gerenommeerde regisseur Jafar Panahi (Taxi Teheran). Met de nodige humor schetst de film een gevoelig portret van een gezin dat de pijn van een naderend afscheid wanhopig wil uitstellen. Met muziek van verbannen Iraanse popmuzikanten en een geprezen cast heeft Hit the Road al meerdere prijzen ontvangen waaronder de award voor beste film bij het Filmfestival van Londen.
“Bravoure en ontroering op weg naar de grens.” (de Filmkrant)
“Hit the Road is een betoverende mix van weemoed, levenslust en verbeelding. Met zijn fantasie en absurdistische humor is het jongste zoontje het middelpunt van het verhaal, in dit prachtige speelfilmdebuut van de Iraanse regisseur Panah Panahi.” (de Volkskrant)
“Hit the Road’ begint grappig, maar groeit gaandeweg aan ontroerende kracht.” (Humo.be)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]