Vele jaren na een snikhete zomer die volledig uit de hand liep, keert Eva terug naar haar geboortedorp om af te rekenen met haar verleden om ’n beklijvende boodschap achter te laten. Wat precies, dat wordt ontvouwen in flashbacks naar haar jeugd. Gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Lize Spit…
Eva worstelt met menselijke connectie. Ze is vervreemd van haar ouders en nu haar jongere zus gaat verhuizen, is ze al helemaal eenzaam. Wanneer ze een bericht op social media ziet waarin de herdenking van een lang geleden overleden vriend wordt aangekondigd, brengt dat haar terug naar de zomer waarin ze dertien jaar oud was. Die zomervakantie bracht ze door als derde musketier met twee wat oudere jongens. Ze speelden een raadselspel met plaatselijke meisjes, met een schokkende afloop. Eva besluit terug te keren naar haar geboortedorp om de zomer die haar leven voor altijd veranderde achter zich te laten. Pas aan het einde van de film wordt duidelijk van er is gebeurd en waarom de titel heet zoals die heet… Het Smelt is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Lize Spit.
“‘Het smelt’, naar de bestseller van Lize Spit, is een op momenten aangrijpende wraakfilm. De ingenieuze plotstructuur van Het smelt is duidelijk geënt op een lijvige roman, en het schrijven van het scenario zal geen sinecure zijn geweest.” (de Volkskrant)
“Doen, durf of de waarheid. We hebben het allemaal weleens gespeeld tijdens een feestje. Maar zulke spelletjes kunnen snel uit de hand lopen. Het Smelt gaat over zo’n soort spelletje dat tijdens een broeiende zomer totaal escaleert met verschrikkelijke gevolgen.” (Filmtotaal)
“Dé sleutelscène in ‘Het smelt’ is er een waarin Veerle Baetens met weinig middelen véél bereikt.” (de Morgen)
“Mooi hoe in ‘Het Smelt’ het kinderspel de wereld van de volwassenen spiegelt.” (Trouw)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]