Bekijk film op IMDb
Waar voel je je thuis? In Stadtallendorf, een Duitse stad met een complexe geschiedenis van zowel uitsluiting als integratie van buitenlanders, biedt leraar Dieter Bachmann zijn leerlingen de sleutel tot het gevoel van thuis zijn. Deze leerlingen tussen 12-14 jaar beheersen nauwelijks de Duitse taal.
Dieter Bachman is zo’n docent die je zelf had willen hebben. Met zijn beanie en AC/DC shirt ziet hij er eerder uit als een rocker dan als een leraar. Iemand die betrokken is bij al zijn leerlingen en ze in hun waarde laat. Op een tikje onorthodoxe manier probeert Bachmann zijn leerlingen thuis te laten voelen in de Duitse industriestad, die veel inwoners kent met allerlei culturele achtergronden, en biedt hij hen zicht op een betere toekomst. Herr Bachmann is een ruim drie uren durende, intieme documentaire die je als kijker volledig pakt en nooit meer loslaat. De film ging dit jaar in première op het Filmfestival van Berlijn en werd zeer lovend ontvangen. De pers was unaniem positief en de documentaire won er de Zilveren Beer en de Audience Award.
Een uitzonderlijke documentaire over het laatste jaar van een onconventionele leraar en zijn klas vol kinderen met een migratieachtergrond wordt een tijdscapsule voor een vol en veranderend Europa. Een van de meest indrukwekkende films van het jaar. (de Filmkrant)
Herr Bachmann und seine Klasse is een ontroerende documentaire over een bevlogen leraar. (De Volkskrant)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]