Bekijk film op IMDb
.
Deze winnaar van de prestigieuze Camera d‘Or in Cannes schetst het leven van de 15-jarige Lara, wier grootste droom is om carrière te maken als ballerina. Maar haar lichaam stribbelt tegen, want Lara is geboren als jongen. Samen met haar vader en jonge broertje probeert ze de wereld te trotseren.
Toen Lukas Dhont net begonnen was aan de filmschool las hij een krantenartikel over een jong meisje. Ze was geboren in een jongenslichaam maar ze was ervan overtuigd dat ze een meisje was. Hij wilde onmiddellijk iets doen rond dit dappere meisje, dat de maatschappij trotseert waarin gender en geslacht onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Met Girl zet hij ons aan het denken over hoe we naar gender, vrouwelijkheid en mannelijkheid kijken. De jonge heldin voert een innerlijke strijd waarbij ze haar eigen lichaam op het spel zet om te kunnen worden wie ze graag zou willen zijn.
Het toonaangevende Amerikaanse filmblad Variety sprak van een ‘verbluffend debuut voor zowel regisseur Lukas Dhont als zijn hoofdrolspeler Victor Polster’
Tijdens het Filmfestival van Cannes sleepte Girl verschillende prijzen in de wacht. Debuterend regisseur Lukas Dhont werd bekroond met de prestigieuze Camera d’Or, de jonge hoofdrolspeler Victor Polster won de prijs voor de Beste Vertolking in Un Certain Regard, de internationale pers beloonde Girl met de Prix Fipresci en de film won ook nog eens de Queer Palm. Bij de wereldpremière tijdens het Filmfestival van Cannes werd de film beloond met een minutenlang durende staande ovatie.
“Deze film gaat naar de Oscars” (‘Girl’ laaiend onthaald in Cannes)
“Debuutfilm Lukas Dhont lost verwachtingen in, ook bij internationale pers.” (De Morgen)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]