Tussen licht en duisternis staat Olfa, een Tunesische vrouw en moeder van vier dochters. Op een dag verdwijnen haar twee oudste dochters. Om hun afwezigheid op te vullen, nodigt filmmaker Kaouther Ben Hania professionele actrices uit en bedenkt hij een unieke bioscoopervaring die de sluier van de levensverhalen van Olfa en haar dochters zal oplichten. Een intieme reis van hoop, rebellie, geweld, overdracht en zusterschap die de fundamenten van onze samenlevingen in twijfel zal trekken…
Met Four Daughters heeft regisseur Kaouther Ben Hania (The Man Who Sold His Skin, Beauty and the Dogs) haar tweede Oscarnominatie binnen. De film is een unieke en aangrijpende film die zweeft tussen documentaire en fictie. Olfa is de moeder van vier meisjes. Op een dag verdwijnen haar twee oudste dochters. Regisseur Kaouther Ben Hania vertelt het verhaal van de verdwijning samen met Olfa, haar twee overgebleven dochters en professionele acteurs. Een intieme vertelling vol hoop, verzet en verdriet over botsende werelden en wat het is om moeder of zus te zijn. Four Daughters is genomineerd voor de Oscar Beste Documentaire, en werd geselecteerd voor de competitie van het Cannes Filmfestival, waar de film de Prijs voor Beste Documentaire en de Positive Cinema Award won. De film was ook één van de publieksfavorieten op het IFFR. Zowel Olfa, haar dochters als de actrices nemen je mee in de leefwereld van de familie en laten je op het einde verstomd achter.
“De ‘fictieve documentaire’ ‘Four Daughters’ vertelt het onthutsende verhaal van de dochters van de Tunesische Olfa
Regisseur Kaouther Ben Hania waakt in haar film, die vooral voelt als de making-of van een film, voor gemakkelijke conclusies: er is niet één enkele reden om te radicaliseren.” (deVolkskrant)
“Kaouther Ben Hania schetst in deze subliem hybride docufictie een moedig portret van intergenerationeel trauma en toont hoe bevrijdend verhalen kunnen zijn.” (Filmkrant)
“‘Four Daughters’: een radicale documentaire over radicalisering. “(De Morgen)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]