Bekijk film op IMDb
Gevoelige en soms grappige coming-of-old-age waarin 80-er Ruth zich moet aanpassen aan een nieuw leven in een verpleeghuis terwijl ze zich steeds minder herinnert. De film laat zien hoe verwarrend en pijnlijk het kan zijn om herinneringen te verliezen, maar dat kleine, dagelijkse rituelen helpen. Winnaar van drie prijzen op het Filmfestival van Venetië…
Ruth (Kathleen Chalfant), een charmante, gepensioneerde kok, bereidt het ontbijt in haar zonnige keuken – een gerecht dat ze al vaak lijkt te hebben gemaakt, hoewel kleine en raadselachtige foutjes haar comfortabele routine nu verstoren. Wanneer haar zoon aanbelt om met haar te dineren, verwart ze hem met een aanbidder. Haar ‘date’ brengt haar naar een verpleeghuis, waarvan Ruth zich niet herinnert dat ze het zelf heeft uitgekozen. Tussen de andere bewoners in de dementiezorg, voelt Ruth zich verloren en stuurloos, ervan overtuigd dat ze ergens is beland waar ze niet thuishoort. Terwijl ze langzaam de warmte en steun van de verzorgers begint te accepteren, (her)ontdekt ze manieren om te aarden in haar lichaam en omgeving, terwijl haar geest aan een geheel eigen reis begint. Deze coming-of-old-age van Sarah Friedland laat op een waardige, gevoelige en soms grappige manier zien wat er wél overblijft wanneer je brein je in de steek laat. De film won maar liefst drie prijzen op het Filmfestival van Venetië: Beste Debuut, Beste Regie en Beste Actrice.
In deze film staat Ruth, een tachtigjarige vrouw, centraal. De oude dame maakt de overgang naar een leven in een begeleid wonen. Ze worstelt met haar conflicterende relatie tot zichzelf en haar verzorgers te midden van haar verschuivende geheugen, leeftijdsidentiteit en verlangens. (Movie maker)
Verlevendigd door de uitstekende uitvoering van Kathleen Chalfant, is Familiar Touch een zacht drama dat levensbevestigende gratie vindt in het aangezicht van sterfelijkheid. (Ritten Tomatoes)
Deze coming-of-old-age van Sarah Friedland laat op een waardige, gevoelige en soms grappige manier zien wat er wél overblijft wanneer je brein je in de steek laat. De film won maar liefst drie prijzen op het Filmfestival van Venetië: Beste Debuut, Beste Regie en Beste Actrice. (Film by the Sea)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]