In Dior and I krijgen we een uniek inkijkje in de doorgaans gesloten wereld van Modehuis Christian Dior. De documentaire volgt ontwerper Raf Simons bij het creëren van zijn eerste haute-couture collectie, samen met het uiterst toegewijde personeel. De verwachtingen zijn hooggespannen.
Regisseur Frédéric Tcheng volgt in het voorjaar van 2012 de Belgische ontwerper Raf Simons die als de nieuwe artistiek directeur van Dior zijn eerste haute couture-collectie creëert. De verwachtingen van de buitenwereld zijn hooggespannen. Van de eerste ideeën tot de uiteindelijke modeshow zien we hoe de onverstoorbare Simons en zijn toegewijde, charmante en vaak humoristische medewerkers energiek en liefdevol te werk gaan. Een film waarin Tcheng de dagelijkse druk in het modehuis laat voelen, een elegante buiging maakt naar de geschiedenis van Dior en een hommage brengt aan de coupeuses in het atelier.
Ook voor wie niets met haute-couture op heeft, biedt de film een rijke filmervaring: we zijn getuige van het prachtige proces van het vormgeven aan de creativiteit van kunstenaars tot een oogverblindende apotheose.
De film is diverse keren genomineerd voor Beste Documentaire. Filmcriticus Dana Linssen zegt over de film: “De beste film over de mode-industrie is nog altijd de speelfilm Prêt-à-porter (1994) van Robert Altman, maar de documentaire Dior and I komt dicht in de buurt.”
“Tcheng, niet onervaren in het maken van modedocu’s, slaagt erin de historische, sprookjesachtige kern van het merk te vangen.” (AD)
“Het lijkt simpel: hoe een idee en een lap stof een jurk worden. Maar dat het gaat zwieren en je er rondjes in kunt draaien, is gewoonweg een wonder.” (NRC)
“De grote kracht van Frédéric Tchengs documentaire over het legendarische Parijse modehuis Dior is wat je niet direct ziet maar wel voelt: de enorme intensiteit en creatieve energie waarmee in twee maanden een hele nieuwe collectie haute couture voor de catwalk geproduceerd wordt.” (Cinema.nl)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]