‘Honderdduizenden bezoekers voor een huilende kameel ? Jazeker, in Duitsland en Amerika, en nu ook in de Nederlandse filmhuizen, loopt het storm bij deze docu over het leven van nomaden in de Gobi-woestijn in Zuid-Mongolië.
En dat is te verklaren. Net als bij Etre et Avoir is het weldadig kennis te nemen van een levensritme dat niet bepaald wordt door prestatiedwang en de waan van de dag. De film volgt een nomadenstam tijdens hun dagelijkse bezigheden. Een belangrijke plek in het gezin nemen de kamelen in, die melk leveren en voor vervoer zorgen. Een geboorte is dan ook een heuglijke gebeurtenis. Alleen gaat het bij de drachtige Ingen fout. De bevalling verloopt moeizaam, en levert een zeldzaam wit jong op, Botok. Of het door zijn kleur of de pijnlijke geboorte komt, Botok wordt niet geaccepteerd door moeder Ingen. Na vruchteloze pogingen om kind en moeder samen te brengen, besluit de familie dat hulp van een buitenstaander moet worden ingeroepen. Een muzikant zal een eeuwenoud ritueel uitvoeren om de vloek op te heffen.
“Eenvoudig en zuiver…de film balanceert op de grens van reportage en fictie, en belangrijk: de liefde voor de getoonde tradities wordt nooit sentimenteel” (Volkskrant)
Soms biedt een tegenslag ook weer nieuwe kansen…. Al een hele tijd wilden we de film“2001: A Space Odessey” draaien en eindelijk leek het zo ver te zijn. Maar helaas kregen we zojuist vanuit Londen te horen dat er toch geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar is. Nu wordt er weinig gesproken in de film maar ondertiteling […]
Het Filmhuis Lisse wenst alle haar bezoekers een fijn, gezond en veilig Nieuwjaar toe. Daarbij natuurlijk ook veel kijkplezier in het enige en mooiste Filmhuis tussen Haarlem, Leiden, Alphen en Groot Brittanie. Net bekomen van de verbouwing van de projectorruimte en de vernieuwing van de projectie apparatuur staan alweer nieuwe uitdagingen klaar in het nieuwe […]
Deze week werd bekend dat Loek Dijkman op vrijdag 1 november jl. is overleden. Loek Dijkman was directeur van Topa, een verpakkingsbedrijf in Voorhout. Achter in de Grevelingenstraat had hij het kantoorgebouw van de stichting ARTOPA waar nog ruimte over was. Daarin konden verenigingen en partikulieren ruimte gebruiken voor een luttel bedrag. Er was zelfs […]