De documentaire “Dancer” toont het verhaal van de talentvolle balletdanser Sergei Polunin en zijn bliksemcarrière. Zijn grote succes komt met een prijs, want de druk van de hoge verwachtingen en de enorme lichamelijke inspanningen leiden tot zelfdestructief gedrag.
Gezegend met een onwaarschijnlijke hoeveelheid lichaamskracht en elegantie bestormde Sergei Polunin op zeer jonge leeftijd de professionele balletwereld. Hij maakte grote indruk en werd de jongste eerste solist die het Royal Ballet ooit had gehad. Toen hij 25 jaar was werd het succes hem echter teveel. Zijn beroemdheid maakte hem zelfdestructief en zijn talent zag hij steeds meer als een zware last dan een gave.
Deze documentaire biedt een unieke kijk in het leven van een complexe jongeman, die eigenhandig een online hit van ballet wist te maken. Hij heeft ballet zoals we het kennen volledig weten te veranderen en naar een ander niveau getild. Maar tegen welke prijs? Is het mogelijk je ooit nog vrij te voelen als je het meest waardevolle bezit van de balletwereld bent?
“Dancer is het tragische verhaal van een man die zich gevangene voelt in een lichaam met de onstuitbare drang tot dansen. Verzet lijkt zinloos (..)” (NRC)
“Documentairemaker Steven Cantor maakt dankbaar gebruik van grofkorrelige familiefilmpjes voor dit fascinerende portret zonder fratsen van een uitzonderlijk talent dat (..) in de knoop raakt met zijn roem (..)” (Trouw)
“Prachtige documentaire. ‘Dancer’ laat zien hoe zwaar het leven is als professionele balletdanser, en nog eens specifiek in het geval van Sergei, maar de film laat ook zien hoe mooi ballet kan zijn en hoe bijzonder Sergei is.” (Cinemagazine)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]