Een gepassioneerd liefdesverhaal tussen twee mensen met verschillende achtergronden en temperamenten, die niet met elkaar maar ook niet zonder elkaar kunnen. Een onmogelijke liefde in een onmogelijke tijd. Gouden Palm voor Beste Regisseur.
In het Polen ten tijde van de Koude Oorlog is het voor Wiktor en Zula liefde op het eerste gezicht. Ze beleven een gepassioneerde romance, maar worden gescheiden door politiek en tegenslagen. In zijn zoektocht naar jonge artiesten om een ensemble op te zetten dat Poolse folklore opvoert, valt het oog van muzikant Wiktor op de jonge en vrijgevochten Zula. De twee voelen zich direct tot elkaar aangetrokken, maar lijken voortdurend op de vlucht tussen oost en west. Ze kunnen niet zonder elkaar, maar ook niet met elkaar.
Cold War toont een onmogelijke liefde in een onmogelijke tijd en dat op een bijzonder indrukwekkende visuele wijze. De film werd geselecteerd voor de Officiële Competitie van het Filmfestival van Cannes, waar Pawel Pawlikowski werd bekroond als Beste Regisseur. Daarnaast wint de film ook opvallend vaak de publieksprijs op filmfestivals, zoals onlangs op het PAFF (Parool Amsterdam Film Festival).
Eerder vertoonden we van regisseur Pawlikowski het wonderschone zwartwit drama Ida.
Pawlikowski, gevraagd waarom het leven onder dat regime zich zo goed leent voor een liefdesdrama: ‘Omdat er zo veel obstakels waren, toen. Ook is er nu, in deze tijd, zo veel afleiding: telefoons, overal beelden. Het is nauwelijks nog voor te stellen dat twee mensen enkel nog oog voor elkaar hebben.’
“Er is een aanhoudende spanning die perfect overeenkomt met de tweelingthema’s vrijheid en opsluiting van de film”. (Guardian)
“Visueel gezien zul je dit jaar waarschijnlijk geen mooiere film zien.” (Empire)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]