Baanbrekende film van en met Orson Welles waarin een journalist het leven van de machtige krantenmagnaat Kane probeert te reconstrueren.
Charles Foster Kane (Orson Welles) is een krantenmagnaat met een ongekend machtig media-imperium. Hij beheerst vrijwel alle kranten, radio- en televisiestations in de Verenigde Staten halverwege de jaren ’40. Toch leeft hij teruggetrokken en afgesloten van de buitenwereld in het gigantische, megalomane paleis Xanadu, dat hij voor zichzelf en zijn vrouw heeft laten bouwen. Vlak voordat hij sterft, eenzaam en verlaten in zijn paleis, prevelt hij een laatste woord: ‘rosebud’. Een woord waar niemand de betekenis van begrijpt. De journalist Leland gaat in opdracht van zijn krant op zoek naar de ‘ware’ Charles Foster Kane, naar ‘de man achter de mediamagnaat’ en naar de betekenis van ‘rosebud’.
Citizen Kane uit 1941 van en met de destijds 25-jarige Orson Welles, geldt voor menig filmcriticus als de beste film aller tijden. Baanbrekend vanwege het innovatieve camerawerk en de bijzondere vertelwijze. Destijds werd deze bijdrage aan de cinema niet als zodanig erkend door de Academy: van de negen nominaties, waaronder Beste Film, Beste Regie en Beste Acteur, mochten Welles en Herman J. Mankiewicz alleen een Oscar in ontvangst nemen voor hun script. Het verhaal van de ultieme American Dream – Kane groeit op van onbeduidende krantenbezorgen tot de machtigste man van het land – was gebaseerd op het leven van William Randolph Hearst, die daar helemaal niet blij mee was. Hij deed er alles aan om de film te laten floppen. Meer dan tien jaar later werd ‘Citizen Kane’ voor een groter publiek uitgebracht, en zag men in hoe belangrijk de film was voor de geschiedenis van de cinema.
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]