Bekijk film op IMDb
C’è ancora domani is een hoopgevend drama over het moeilijke leven van een huisvrouw in het patriarchale Italië kort na de Tweede Wereldoorlog. De film is het regiedebuut van actrice en auteur Paola Cortellesi, die ook de hoofdrol vertolkt, en won drie prijzen op het filmfestival van Rome.
Delia en Ivano wonen met hun kinderen en Ivano’s ziekelijke vader in een souterrain woning in een typisch Romeins hofje. Het is 1946 en Rome balanceert tussen de roes over de bevrijding en de tekortkomingen van de afgelopen oorlogsjaren. Delia berust in haar traditionele rol van echtgenote en moeder die de eindjes aan elkaar moet knopen. Ivano, de patrias familias, hardwerkend om het beetje geld thuis te brengen laat geen gelegenheid voorbij gaan om dit te vertellen, soms minachtend en soms hardhandig. Hij heeft alleen ontzag voor zijn manipulerende vader, voor wie Delia een makkelijke verzorgster is. Het is lente en de familie is opgewonden over de verloving van hun dochter Marcella met een jongen uit de middenklasse. Delia ziet dit als Marcella’s kans om hetzelfde lot te ontlopen. Maar alles verandert wanneer Delia een mysterieuze brief ontvangt die haar moed aanwakkert om te streven naar een beter leven – en niet alleen voor zichzelf… Geïnspireerd door de verhalen van grootmoeders en overgrootmoeders.
“C’è ancora domani’: geeft speels commentaar op een giftige machocultuur, waarmee komiek Paola Cortellesi haar regiedebuut maakt en ze legt zo de Italiaanse machocultuur onder de loep.” (Het parool)
“Een van de beste regiedebuten van de laatste tijd verdient internationaal succes. Italiaans neorealisme met een modern tintje. Een fraai verhaal in een prachtige cinematische wereld.” (Filmtotaal)
“Deze film over machocultuur en geweld tegen vrouwen, was in Italië een megasucces. Het leidde tot een nationaal debat in Italië, maar die triomf was óók mogelijk door een wat veilige aanpak. Het geweld is eigenlijk te goed verteerbaar.” (de Volkskrant)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]