“Etiquette, kerkbezoek, visites, wandelingen door de natuur, weggestopte gevoelens: wie Jane Austen leest, krijgt een braaf beeld van de 19de-eeuwse Engelse maatschappij. In Becoming Jane, een biografische film over het leven van Jane Austen, wordt daarnaast geknokt, gezopen en het gevoel gevolgd. Het wekt de illusie dat de film realistischer is, maar schijn bedriegt.
Als biopic valt er behoorlijk wat aan te merken op Becoming Jane. Net als in Molière en Miss Potter wordt de historische werkelijkheid naar hartelust aan het scenario en moderne smaak aangepast. Het hangt tegen een belediging aan. Waarom wordt Austen – in werkelijkheid niet zo beeldschoon – neergezet als bleu meisje met bambi-ogen en blosjes (Anne Hathaway)? Waarom wordt haar ironie in de film wel benoemd, maar moet je naar concrete voorbeelden speuren? Hoezo speelt een flirt – in werkelijkheid vrij onschuldig – een doorslaggevende rol in haar verdere leven? Sterker nog: waarom moet het nu juist weer een man zijn die Engelands bekendste schrijfster tot volle wasdom weet te brengen? Los daarvan: Als typische kostuumfilm is Becoming Jane daarentegen wel geslaagd. De decors doen denken aan de verfilmingen van Emma en Pride and Prejudice. Ondanks een paar uitglijders – dat vader en moeder Austen aanstalten maken tot seks op zondagochtend voelt eerder gênant dan realistisch – blijven de pikanterieën zo verborgen als het bruisende gevoelsleven bij Austen. Leugens, ontdekkingen, vrijers aan de deur: Becoming Jane heeft het allemaal, inclusief een minder voorspelbaar einde. De scenarioschrijvers creëerden een even romantisch, maar iets gelaagder beeld van de maatschappij, gegoten in een verhaal zoals Austen het zelf had kunnen schrijven. Het taalgebruik is hetzelfde en verschillende personages zijn duidelijk op haar boeken gebaseerd. Maar de allerbelangrijkste reden om Becoming Jane het voordeel van de twijfel te geven zijn de sprankelende Hathaway en James McAvoy. De chemie tussen die twee maakt zelfs een kuis handenspel zo spannend als het in het echt kan zijn.”(Cinema.nl)
“Ingetogen romantisch kostuumdrama, waarin Anne Hathaway en James McAvoy laten zien wat liefde is en welke offers dit met zich mee kan brengen” (Film 1)
“Ultieme Engelse tuttigheid, maar fantastisch geacteerd en met een lach en een traan perfect geproduceerd. Niet naar ieders smaak, maar liefhebbers van Britse kostuumfilms zitten gebeiteld “ (Veronica)
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]
Een aantal jaar heeft het Filmhuis Lisse samengewerkt met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF konden wij pre-premières vertonen van films die pas in de loop van ‘n volgend jaar officieel uitkwamen. Gelukkig en helaas groeit het LIFF zo groot dat er geen tijd meer is om ook nog aan […]
Soms biedt een tegenslag ook weer nieuwe kansen…. Al een hele tijd wilden we de film“2001: A Space Odessey” draaien en eindelijk leek het zo ver te zijn. Maar helaas kregen we zojuist vanuit Londen te horen dat er toch geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar is. Nu wordt er weinig gesproken in de film maar ondertiteling […]