Bekijk film op IMDb
Buitenaards mooie Marokkaanse roadtrip langs bovennatuurlijke elementen, religie en klassenverschillen en dat allemaal tegen een wonderschoon decor van woestijn, een weelderig ingericht huis en oases, maar ook raadselachtige gevaren en ondergronds verzet tegen verschil tussen straatarm en steenrijk…
Wanneer Marokko vanwege mysterieuze gebeurtenissen in een noodtoestand terechtkomt, staat de hoogzwangere Itto er ineens alleen voor. In een wereld die plots niet meer vertrouwd voelt, verliest ze onderweg niet alleen haar familie en privileges maar ook de connectie met haar geloof, identiteit en klasse. Wanneer de bovennatuurlijke storm in het Atlasgebergte gaat liggen, ontdekt Itto dat haar wereld voorgoed veranderd is. Maar meer nog dan als maatschappelijke analyse boeit Animalia vooral als het portret van een jonge vrouw, opgesloten in een gouden kooi, die geconfronteerd met de rauwheid van de wereld zichzelf ontdekt. De knappe vertolking van Oumaïma Barid als Itto is cruciaal om dát verhaal te geloven. Een zorgvuldige camera neemt nota van de kalme symmetrieën van een omheind huis op een woestijnlocatie. Op de binnenplaats stroomt een fontein. In de gang hangt een kroonluchter. Rococo-stoelen delen pluche kamers met mozaïeken uit het Midden-Oosten onder uitgebreide houten plafonds – een botsing van esthetische invloeden die rijkdom betekenen, zelfs boven geografie of cultuur.
“‘Animalia’, Marokkaanse spiritualiteit meets sciencefiction.” (de Tijd)
“Prachtige beelden van Marokko in een ambitieuze film over de meest wezenlijke vragen van het bestaan.”(Filmkrant)
“Geconfronteerd met rauwheid ontdekt een jonge vrouw zichzelf in ‘Animalia’.” (De Morgen)
“Buitenaardse wezens vallen het arthouse binnen in een indrukwekkend sfeervol en raadselachtig speelfilmdebuut. Regisseur Sofia Alaoui zet “Animalia” op als een intieme ontleding van de zwakheden en hypocrisie van de gefortuneerde klassen van Marokko.” (Variety)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]