71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls is onderdeel van een drieluik waarmee Haneke doorbrak als regisseur. Hierin brengt hij de ijzige verhoudingen in het hedendaagse Oostenrijk in kaart. Net als bij de andere twee films is een gewelddadige handeling zonder duidelijk psychologisch of sociologisch motief de grondslag voor het verhaal. Op kerstavond 1993 doodt een student een aantal voor hem onbekende mensen. Haneke probeert niet de psychologie van de jongen te verklaren maar toont de wereld van beelden waarin we leven, zoals de oorlog in Joegoslavië en de affaire rond Michael Jackson, beelden die dagelijks geëxploiteerd en getrivialiseerd worden. De film geeft een dwarsdoorsnede van de Oostenrijkse samenleving en volgt twaalf personages, terwijl de slachtoffers en de dader samen richting fatale ontmoeting gaan.
“Toch is het geheel indrukwekkend; veel scènes zijn in hun banaliteit juist erg treffend en de lange shots werken vaak hypnotiserend. De film zelf is niet moralistisch maar geeft wel aan waar al dat zinloze geweld vandaan zou kunnen komen” (Xi-magazine)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]