“2001: A Space Odyssey” geldt nog steeds als een mijlpaal in de filmgeschiedenis door zijn inventieve verhaalstructuur, de special effects en de ongebruikelijke klassieke-muziekscore. Super computer Hal 9000 was destijds als voorloper van het huidige AI (Artificial Intelligence) zijn tijd al ver vooruit.
2001 neemt de kijker mee op een hallucinerende tijd-ruimtetrip, te beginnen bij de ontdekking van een zwarte monoliet op de maan in 2001, terug naar de oertijd van vier miljoen jaar geleden, om vervolgens naar een toekomstige tijd te schieten waarin verouderingsprocessen omkeerbaar blijken. Ondertussen experimenteren de aardbewoners met artificiële intelligentie en starten ambitieuze ruimtemissies. Tijdens zo een reis, onder supervisie van de computer Hal-9000, begint Hal menselijke trekken te vertonen. Opzettelijk lijkt hij de missie te willen saboteren. De vraag is: waarom?
Stanley Kubricks space-klassieker 2001: A SPACE ODYSSEY geldt nog steeds als mijlpaal in de filmgeschiedenis door zijn inventieve verhaalstructuur, de special effects en de ongebruikelijke klassieke-muziekscore. De regisseur had zichzelf dan ook geen geringe taak opgelegd: het ontrafelen van het mysterie van het menselijk bestaan.
In 2018 was het 50 jaar geleden dat deze film uitkwam en ter gelegenheid daarvan heeeft Warner Bros. Pictures de film opnieuw uitgebracht en is er nu ook een digitale versie beschikbaar.
“Kubricks ‘2001: A Space Odyssey’ is (ondertussen vijf- en) vijftig jaar oud en onovertroffen nog steeds de beste sciencefictionfilm ooit.” (Trouw)
“2001: A Space Odyssey is een zeer bijzondere sciencefiction film die in al de afgelopen (nu 55) 50 jaar niets aan kracht, mystiek of visie heeft verloren.”
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]