Bekijk film op IMDb
Regisseur Philibert draaide tien weken in het lokaal van Lopez, de zoon van een Spaanse immigrant. Hij begon midden in de winter en eindigde op de laatste schooldag. Op die dag neemt meester Lopez voorgoed afscheid van de kinderen. Hij gaat met vervroegd pensioen. Technisch bewonderenswaardig, inhoudelijk hartveroverend.
Het is de ultieme feelgood onderwijsdocumentaire die de standaard zette voor veel films die in dit genre volgden. De Franse succesfilm Être & Avoir uit 2002 waarin regisseur Nicolas Philibert 10 weken lang de charismatische meester Georges Lopez volgde en zijn bonte verzameling van leerlingen – van kleuters tot en met het laatste jaar van de basisschool – allemaal in één klas. Van leren lezen tot aan wiskunde, met rust en geduld geeft Lopez zijn leerlingen vertrouwen en bereidt hij ze voor op het leven buiten de schoolmuren. De bekroonde onderwijsdocumentaire Être & Avoir van Nicolas Philibert riep bij een groot publiek een nostalgisch verlangen op naar de eenvoud van het leven zoals dat nog op het Franse platteland bestond. In Frankrijk trok de film bijna twee miljoen bezoekers en wereldwijd bezochten nog eens ruim een miljoen mensen de film. Ook in Nederland was de belangstelling groot en stonden de mensen in de rij: sommige bioscopen vertoonden de film zelfs twee jaar lang. Être & Avoir won destijds diverse prestigieuze prijzen, waaronder de European Film Award voor Beste Documentaire.
Wie de gangbare ellende van schoolfabrieken, metaaldetectoren en lerarentekort scherp op het netvlies heeft staan, stapt bij het zien van ‘Être et avoir’ in een warm bad van romantiek en nostalgie.” (CineMagazine)
“Dat het er in elk dorp zo aan toe zou kunnen gaan is daarom eigenlijk alleen maar een compliment voor de documentairemakers, een documentaire wil immers ergens een realistisch beeld van geven.” (FranseFilms.nl)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]