De film begint met een indringende geboortescène waarin we zien hoe slechts de vrouwelijke helft van een tweeling een zware bevalling overleeft.
Diepbedroefd over de dood van vrouw en kind verlaat vader huis en haard, en laat de opvoeding van het meisje, Pai, over aan de grootouders. De dood van jongetje is vooral ook botte pech voor de grootvader, Chief Koro, want die had de doodgeboren kleinzoon de rol van next-chief-in-line reeds toebedeeld. En Pai is natuurlijk een schat van een kind, maar voor deze patriarch is zij troonopvolgingtechnisch volkomen nutteloos, want traditie is en blijft traditie. Tegenstellingen tussen eeuwenoude tradities en een meer liberale way of life, tussen heilig en profaan, komen voortdurend om de hoek kijken. Aan het einde van de film komt dit sprookje tot een climax in een scène die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.
“Zo schematisch, voorspelbaar en kitscherig is Whale Rider.” (Parool)
De prijs van de toegangskaartjes gaat na de zomer omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang doorgevoerd. We […]
Een aantal jaar heeft het Filmhuis Lisse samengewerkt met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF konden wij pre-premières vertonen van films die pas in de loop van ‘n volgend jaar officieel uitkwamen. Gelukkig en helaas groeit het LIFF zo groot dat er geen tijd meer is om ook nog aan […]
Soms biedt een tegenslag ook weer nieuwe kansen…. Al een hele tijd wilden we de film“2001: A Space Odessey” draaien en eindelijk leek het zo ver te zijn. Maar helaas kregen we zojuist vanuit Londen te horen dat er toch geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar is. Nu wordt er weinig gesproken in de film maar ondertiteling […]