Regisseuse en fotografe Agnès Varda (Les Glaneurs et La Glaneuse, Les plages d’Agnès) is een markante figuur in de Franse cinema. Samen met JR, een eigenzinnige kunstenaar met een grootse verbeelding, vormt ze een uniek duo. Agnès is inmiddels in de tachtig, JR midden dertig. Hun belevingswerelden komen samen in Visages Villages Ze laten zich leiden door toeval, passie en intuïtie. In deze documentaire trekken Agnès en JR samen door Frankrijk en portretteren de mensen die ze ontmoeten. Hun reis schept een band waarin ze elkaar als kunstenaars vinden en het landschap tot museum maken. Het voormalige boegbeeld van de nouvelle vague (Agnès) en de inmiddels wereldberoemde fotograffitikunstenaar (JR) vullen elkaar perfect aan. Hun hartverwarmende vriendschap vormt de basis voor een waarachtige en lieve roadmovie. Visages Villages won dit jaar op het filmfestival van Cannes de l ’Œil d’or voor Beste Documentaire en kreeg de publiekprijs in Toronto. De documentaire, door Vrij Nederland bestempeld als ‘een van de liefste films van het jaar’, zal in Nederland op het IDFA in première gaan.
De prijs van de toegangskaartjes gaat na de zomer omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang doorgevoerd. We […]
Een aantal jaar heeft het Filmhuis Lisse samengewerkt met de programmeur van het Leiden International Film Festival. Dankzij het LIFF konden wij pre-premières vertonen van films die pas in de loop van ‘n volgend jaar officieel uitkwamen. Gelukkig en helaas groeit het LIFF zo groot dat er geen tijd meer is om ook nog aan […]
Soms biedt een tegenslag ook weer nieuwe kansen…. Al een hele tijd wilden we de film“2001: A Space Odessey” draaien en eindelijk leek het zo ver te zijn. Maar helaas kregen we zojuist vanuit Londen te horen dat er toch geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar is. Nu wordt er weinig gesproken in de film maar ondertiteling […]