Eind jaren tachtig verhuist de alleenstaande moeder Rose met haar twee jonge zonen van Ivoorkust naar de Parijse buitenwijken. Ze krijgt onderdak bij haar familie, die haar onder druk zet om te trouwen met een gezamenlijke kennis. Maar de energieke, onafhankelijke Rose kiest liever haar eigen pad.
De zonen Jean en Ernest van de alleenstaande moeder Rose zijn het belangrijkst in haar leven. Ze spoort hen aan het beste uit henzelf te halen. Maar toch verdwijnt ze regelmatig uit hun leven. Léonor Serraille’s vervolg op haar film Jeune Femme, die in 2017 in Cannes de Caméra d’Or won voor Beste Debuut, is een intieme en ontroerende familiekroniek die een periode van dertig jaar omspant. Een verhaal dat in drie hoofdstukken verteld wordt vanuit een wisselend perspectief; eerst de blik van moeder Rose, daarna die van zoon Jean en uiteindelijk die van Ernest – de ‘petit frère’ uit de titel. Zijn herinneringen aan de vele obstakels waarmee hij, zijn broer en hun moeder te maken kregen toen ze in Parijs een nieuw leven probeerden op te bouwen, maken de film tot een hartverscheurend portret. Léonor Serraille baseerde het verhaal van de jongste zoon op de ervaringen van haar eigen echtgenoot. Un petit frère ging in wereldpremière op Filmfestival van Cannes in 2022, waar de film genomineerd werd voor de Gouden Palm.
“Un petit frère is een gelaagd en aangrijpend familieportret. De tweede speelfilm van regisseur en scenarioschrijver Léonor Serraille zit vol scherpe observaties over armoede, klasseverschillen en ouder-kindrelaties.” (de Volkskrant)
“De film blijft overeind dankzij het krachtige acteerwerk. Voornamelijk Annabelle Lengronne grijpt de aandacht als de impulsieve Rose. Een levensgenieter met wat manipulatieve trekjes, maar ook een leeuwin die vecht voor haar kinderen.” (FilmTotaal)
“‘Un Petit Frère’ toont een sterk staaltje etnisch profileren.” (Trouw)
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]