Wanneer de jonge Duitse scholier Michael Berg op weg naar school ziek wordt, zorgt de twee keer zo oude tramconductrice Hanna ervoor dat hij heelhuids thuiskomt. Eenmaal genezen gaat hij naar haar op zoek. Tussen beiden ontstaat al snel een geheime gepassioneerde relatie.
Michael ontdekt dat Hanna het heerlijk vindt om te worden voorgelezen en dat hun vriendschap daarmee intenser wordt. Het ene boek na het andere, de hele wereldliteratuur, komt zo aan bod. Totdat Hanna, tot groot verdriet van Michael, van de ene op de andere dag opeens verdwenen is. Als Michael acht jaar later als jonge rechtenstudent een Nazi tribunaal bijwoont, ziet hij haar weer terug, maar wel in een totaal andere setting. Ze staat terecht voor een verschrikkelijk misdrijf, maar weigert zich te verdedigen. Dan realiseert Michael zich dat zijn jeugdliefde een geheim bewaakt dat zij als een grotere schande ziet dan moord.
“Regisseur Stephen Daldry (The Hours) en scenarist David Hare hebben een voorbeeldige bewerking van het boek gemaakt, waarbij de verschillende tijdlagen geraffineerd over elkaar schuiven.” (Parool)
“Als ethische puzzel steekt The Reader knap en intelligent in elkaar, maar op emotioneel niveau schiet de film soms te kort.” (Volkskrant)
Het Filmhuis Lisse draait voor de Vereniging Oud Lisse (VOL) de documentaire: “Lisse 825 jaar…” Dinsdagmiddag 02 april draaien we de documentaire Lisse 825 met diverse gebeurtenissen die in het jubileumjaar hebben plaatsgevonden.De documentaire is samengesteld door Simon van Dijk.De voorstelling begint om 14:15 uur en de zaal gaat om 14:00 uur open.Kaartjes zijn […]
Per 1 januari verhoogt het Filmhuis Lisse de toegangskaartjes van € 7,= naar € 8,=. De reserveringskosten blijven kostendekkend gehandhaafd op € 0,50 per reservering, ongeacht of er één of maximaal vier kaartjes worden besteld. De laatste gedeeltelijke prijsverhoging was van voor de COVID-19 crises. Met het sluiten van de kassa en het overgaan op […]
Tijdens de Crowd fundings Actie, van het afgelopen najaar van 2023 via de website van “Voor de Kunst” (VdK,) konden de donateurs aangeven of zij daarvoor een tegenprestatie zouden willen kregen. De hoogte van de donatie bepaalde de tegenprestatie.Na afloop van de actie kregen zij die hadden aangegeven graag een tegenprestatie te willen ontvangen, van […]