Het waargebeurde verhaal van de briljante, autodidacte wiskundige Srinivasa Ramanujan die opgroeide in het Indiase Madras, maar door zijn uitzonderlijke talent werd toegelaten op het prestigieuze Trinity college van de universiteit van Cambridge. Boekverfilming.
In de jaren 1910 groeit Srinivasa Ramanujan op in de sloppen van Madras, India. Ondanks de extreme armoede valt zijn grenzenloze intelligentie op. Zijn natuurlijke aanleg voor wiskunde komt onder de aandacht van professor G.H. Hardy van de Trinity universiteit in Cambridge. Hij nodigt de jonge wiskundige uit op zijn universiteit om zijn talenten verder te ontwikkelen op de Britse universiteit. Om zijn droom te volgen moet hij zijn jonge vrouw Janaki verlaten. Eenmaal aangekomen in Engeland ontdekt hij de keerzijde van zijn droom; zijn intiuitive wiskundige berekeningen en Indiase culturele achtergrond botsen met de strenge conventies van de school en zijn mentor. Tevens wordt hij geconfronteerd met de vooroordelen van een bevolking die aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog staat.
Als hij dan ook nog door zijn schoonfamilie weggehouden wordt bij zijn vrouw en een afnemende gezondheid, besluit hij terug te vechten. Door zijn strijd tegen d stroom in ontwikelt hij zich tot een van de grootste Indiase wiskundigen die in zijn tijd de nodige wiskundige grenzen heft verlegd.
“Aan tragiek ontbreekt het niet in The Man Who Knew Infinity, toch maakt de film een te berekende indruk, alsof een formule wordt uitgewerkt. Vooral door de voortreffelijke vertolking van Irons beklijft de film toch.” (AD)
“ Na Good Will Hunting en A Beautiful Mind hebben we een nieuwe film over de hobbels die en begaafde wiskundige moet nemen in het leven”.
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben gekocht. Natuurlijk kan […]
De prijs van de toegangskaartjes gaat pas in het nieuwe jaar omhoog naar €8,50 excl. € 0,50 reserveringskosten. Tot maximaal 4 kaartjes kunnen er per reservering worden gekocht. De verhoging is nodig door de gestegen kosten. Met de aanschaf van de nieuwe apparatuur is er vorig jaar geleden ook een verhoging van de toegang […]