De documentaire The Eagle Huntress volgt het Mongoolse meisje Aisholpan, die de eerste vrouwelijke arendjager wil worden in een door mannen gedomineerde bezigheid. Zal ze erin slagen om de tradities te doorbreken en aanvaard te worden door de ouderen van haar dorp? Publieksfavoriet op het documentaire festival IDFA.
In de fotogenieke omgeving van het Mongoolse Altajgebergte volgen we het dertienjarige nomademeisje Aisholpan.
Ze groeit op in een patriarchale omgeving waar het jagen met steenarenden hoog in het vaandel staat. Deze traditie is al duizenden jaren een volledig door mannen gedomineerde bezigheid. Aisholpan zorgt voor veel commotie wanneer ze, gefascineerd door de kolossale roofvogels, besluit om de eerste vrouwelijke adelaarsjager te worden. Ondanks alle kritiek van de dorpsoudsten staat haar vader achter haar.
De beelden waarin Aisholpan met haar vader te paard de filmische natuur verkent om de fijne kneepjes van het vak te leren, laten zien hoe hecht de band is tussen de twee. Dan staat de jaarlijkse adelaarsjagerswedstrijd voor de deur. Aisholpan is de jongste en enige vrouwelijke deelnemer. Kan ze zich staande houden?
Behalve een spannend verhaal, geschoten op de indrukwekkende, weidse steppe van Mongolië, is dit een modern sprookje over doorzettingsvermogen, lef en de invloed van ingesleten tradities. You can do anything, zingt de Australische singer-songwriter Sia in een speciaal voor de film geschreven nummer.
“ Gelikte documentaire over arendjacht met overtuigende heldin” (Volkskrant****)
“One of the most beautifully shot movies I have ever seen .” (Indiewire)
Onlangs hebben we onze penningmeester in Floralis uitgezwaaid. Carolien heeft in een bestuurlijk moeilijke periode het penningmeesterschap overgenomen. Tijdens de COVID periode moesten we eerst afbouwen om vervolgens helemaal te stoppen. Zonder inkomsten bleven de vaste lasten doorgaan. Ook toen er een belangrijk besluit moest worden genomen: het stoppen van de verkoop van kaartjes aan […]
Vanaf de Corona periode kunnen de kaartjes voor onze voorstellingen alleen nog maar via de website van het Filmhuis-Lisse gekocht worden. Waarom is dat? Er waren diverse redenen om te stoppen met de kontante betalingen: – Onze vrijwilligers wilden niet meer aan de kassa zitten; – Het kostte te veel om wisselgeld in kas te […]
We gebruiken Mailchimp om nieuwsbrieven naar de bezoekers te sturen. In het bestand staan bijna 1.500 namen. Het gebruik van Mailchimp is niet gratis. Om de kosten te beperken willen we niet meer dan 1.499 adressen in het bestand houden. Daarom zijn er adressen verwijderd van bezoekers die sinds medio 2022 geen kaartje meer hebben […]