Een werkeloos gezin probeert langzaam maar zeker met list en bedrog zijn intrede te doen tot het leven van een rijke familie. Een onverwacht voorval gooit echter roet in het eten, waardoor ze alles op alles moeten zetten om hun nieuwe leven in stand te houden. Winnaar Gouden Palm van Cannes.
Patriarch Ki-taek en zijn gezin zijn professionele wifi-dieven, maar verder allen werkloos. Samen met zijn vrouw en twee kinderen, dochter Ki-jung en zoon Ki-woo, woont hij in een smerige, stinkende kelder, zonder hoop op betere levensomstandigheden in de nabije toekomst. Maar dan komt een vriend van Ki-woo aanzetten met het gouden ticket uit hun miserie: een lucratief bijbaantje als privéleraar Engels bij een voornaam en vooral steenrijk gezin. Zus Ki-jung heeft een natuurlijke aanleg voor schriftvervalsing en voorziet haar broer van het gepaste diploma.
Ki-woo is meteen een hit bij de Parks. De tienerdochter des huizes ontwikkelt terstond een crush op de wereldwijze vagebond en haar wereldvreemde, glamoureuze moeder vertrouwt hem toe dat ze nog op zoek is naar een kunstleraar voor haar jongste zoon. Met een moreel kompas dat niet per se altijd het noorden aangeeft, maakt Ki-woo het zijn missie om de Parks op virtuoze wijze te bespelen en jobs voor zijn hele gezin te fixen, zonder te vermelden dat ze familie zijn. Maar de jongste Park ruikt onraad: hoe komt het toch dat al hun nieuwe werknemers dezelfde lichaamsgeur hebben?
Winnaar van de Gouden Palm in Cannes 2019.
Winnaar van de publieksprijs op het Parool Film Festival 2019.
“Een indringende, briljant gelaagde blik op actuele sociale thema’s. Parasite schrijver-regisseur Bong Joon Ho is in bijna totale beheersing van zijn ambacht” (Rotten Tomatoes)
“It’s Bong Joon Ho’s Dystopia. We Just Live in It. If you want to know why his biting ‘Parasite’ is the film of the year, look at the director’s body of work, a deeply humane vision of rotting humanity.” (NY Times)
Dinsdagavond 15 februari ’22 heeft de minister van gezondheid weer gesproken en zijn boodschap was duidelijk. De maatregelen tegen de uitbreiding van het COVID-19 virus worden in stappen afgebouwd. De culturele instellingen krijgen weer een beetje lucht en mogen tot 01:00 uur open blijven! Dat betekent dat wij onze voorstellingen weer op de oude tijd […]
Dinsdagavond 25 januari ’22 hebben de premier en de minister van gezondheid weer gesproken en hun boodschap was duidelijk. De maatregelen tegen de uitbreiding van het COVID-19 virus worden versoepeld, de culturele instellingen krijgen weer een beetje lucht en mogen tot 22:00 uur open blijven! Dat betekent dat wij onze voorstellingen een half uur eerder […]