Zomer op het platteland van het arme Italiaanse zuiden. De zon brandt onbarmhartig. Kinderen rennen door de uitgestrekte, zacht ruisende graanvelden naar een vervallen woning. Op de soundtrack klinkt nerveus vioolgepingel.
Als ze rond het krot aan het spelen zijn, valt het oog van de 9-jarige Michele, een jongetje met zwarte krullen, op een golfplaat die een gat in de grond afdekt. Een kuil gevuld met goud en edelstenen, dagdroomt het jongetje. Als hij buiten het zicht van de anderen de plaat optilt, ziet hij een mensenvoet.
Zo begint Io non ho paura (‘Ik ben niet bang’), de elfde film van de Italiaan Gabriele Salvatores, die in 1991 de Oscar voor beste niet-Engelstalige film won voor Mediterraneo (zijn enige film die tot nu toe in de Nederlandse bioscopen te zien was).
De setting is bekend van de Pirandello-verfilmingen van de gebroeders Taviani. De toon van Salvatores’ film, naar de gelijknamige roman van Niccolò Ammaniti, is radicaal anders. Het magisch-realistische Io non ho paura, gefilmd vanuit het perspectief van de jonge Michele, schakelt voortdurend tussen een warme coming of age-film en zinderende horror heen en weer. De voet blijkt van een spookachtig jongetje, dat met een ketting aan de bodem van het gat is vastgeketend. Of niet. Salvatores laat lang in het midden wat werkelijkheid is (de televisie meldt dat in Milaan een jongen van steenrijke ouders is ontvoerd), en wat zich in het hoofd van Michele afspeelt (hij vreest dat zijn vader de jongen in het gat heeft begraven).
“Intense en emotionele film…een indrukwekkend drama” (Filmfocus)
“Een mooi volwassenwordingsverhaal” (Trouw)
Het Filmhuis Lisse draait voor de Vereniging Oud Lisse (VOL) de documentaire: “Lisse 825 jaar…” Dinsdagmiddag 02 april draaien we de documentaire Lisse 825 met diverse gebeurtenissen die in het jubileumjaar hebben plaatsgevonden.De documentaire is samengesteld door Simon van Dijk.De voorstelling begint om 14:15 uur en de zaal gaat om 14:00 uur open.Kaartjes zijn […]
Per 1 januari verhoogt het Filmhuis Lisse de toegangskaartjes van € 7,= naar € 8,=. De reserveringskosten blijven kostendekkend gehandhaafd op € 0,50 per reservering, ongeacht of er één of maximaal vier kaartjes worden besteld. De laatste gedeeltelijke prijsverhoging was van voor de COVID-19 crises. Met het sluiten van de kassa en het overgaan op […]
Tijdens de Crowd fundings Actie, van het afgelopen najaar van 2023 via de website van “Voor de Kunst” (VdK,) konden de donateurs aangeven of zij daarvoor een tegenprestatie zouden willen kregen. De hoogte van de donatie bepaalde de tegenprestatie.Na afloop van de actie kregen zij die hadden aangegeven graag een tegenprestatie te willen ontvangen, van […]